18 maj 2013

Canvas i mixed media

Två Canvas tavlor, mina allra första. Jag lekte och exprimenterade med mister, krackeleringsfärg, distresser, embossing, stämplar, gesso, molding paste... Ja, allt du kan tänka dig. 


Jag har ingen aning om hur det kunde bli så här. haha 

Färgerna i den rosa tavlan blev bara helt fantastiska i mina ögon. Skiftningarna som inte går att planera riktigt. Så här blir det bara när man släpper allt och låter materialen och färgerna styra en, istället för att med det vardaliga kontrollbehovet och perfektionismen som vi nog alla lever med, får oss att vilja styra och kontrollera hela processsen. Det är levande material som reagerar med varandra och lever sitt eget liv. Det är det fina med mixed media tycker jag! Släppa taget! Även om det är läskigt. Haha


 Jag är en "man tager vad man haver" - människa och jag hade vit crackelpaint hemma.
 Jag strök det lite spritt över tavlan och i olika tjocka lager som ju ger olika stora sprickor.

Här ser man ganska tydligt också hur levande materialen är.

Gesso, moldingpaste och crackelpaint reagerar alla olika på färgerna jag har lagt på.  Detta ger de fina skiftningar i färgerna.




Till en början var tavlan väldigt ljus aprikos. Och här är en liten detalj hur det blev när jag embossade med klar embossingpulver. När jag sen började lägga på färg så bevarade embossingen den ursprungliga färgen på talvlan.

Jag gillar när det blir lager på lager så här. Plus att det blir olika struktur också. En rå yta mot en blank yta. Härligt!!

Här, en liten detalj med text stämpel stämplad ner i gesso. 

Inga kommentarer: